+18
°
C
Μεγ.:+18
Ελάχ.:+13
Πεμ
Παρ
Σαβ
Κυρ
Τε 30.11 2022

Πώς επηρεάζει τις αεροπορικές ο πόλεμος;

Κατά πόσο επηρεάζει τα αεροπορικά ταξίδια ο πόλεμος στην Ουκρανία; Τι γίνεται με το κόστος του αεροπορικού καυσίμου; Πόσο έχει επηρεαστεί η επιβατική κίνηση; Πότε αναμένεται η ανάκαμψη στα αεροπορικά ταξίδια;

Πώς επηρεάζει τις αεροπορικές ο πόλεμος;

Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδηγεί πλέον τις αεροπορικές εταιρίες να έρθουν αντιμέτωπες με ιδιαίτερα αυξημένα κόστη για τα καύσιμα τους. Σύμφωνα μάλιστα και με τα στοιχεία ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια της Αεροναυτιλίας (Eurocontrol), την 1η Μαρτίου η τιμή των αεροπορικών καυσίμων εκτοξεύτηκε στα 297 cents του δολαρίου ανά γαλόνι (ισοδυναμεί με 3,78 λίτρα), έχοντας αυξηθεί κατά 13% σε σύγκριση με τέσσερις ημέρες πριν. Τον Φεβρουάριο η τιμή του αεροπορικού καυσίμου ανερχόταν σε 262 cents ανά γαλόνι και ήταν αυξημένη κατά 65% και κατά 30%, σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2021 και του 2019 αντίστοιχα.

Ανάχωμα, ως ένα βαθμό, στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου αποτελεί το hedging με τις αεροπορικές εταιρείες να συνάπτουν συμβόλαια αντιστάθμισης κινδύνου που καλύπτουν ένα μέρος των εκτιμώμενων επιχειρησιακών αναγκών τους. Πρακτική που ακολούθησε και η Aegean. Μάλιστα από τα τέλη του Ιουνίου 2021 είχε συνάψει συμβόλαια ανταλλαγής εμπορευμάτων επί αεροπορικών καυσίμων (commodity swaps) για να αντισταθμίσει το 20% των εκτιμώμενων αναγκών για το β’ εξάμηνο του 2021 και το 21% των εκτιμώμενων αναγκών για το 2022.

Που βρίσκεται όμως η αεροπορική επιβατική κίνηση;

Μπορεί ο πόλεμος στην Ουκρανία να εκτιμάται ότι δεν θα επηρεάσει άμεσα τα χρηματοοικονομικά μεγέθη των αερομεταφορών, ωστόσο το κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ρωσίας έχει επιμηκύνει τη διάρκεια ορισμένων πτήσεων.

Ενδεικτικά, η διάρκεια των πτήσεων από το Ελσίνκι, τη Φρανκφούρτη και το Παρίσι προς το Τόκιο και αντίθετα έχει αυξηθεί έως και 286 λεπτά.

Πανευρωπαϊκά, την εβδομάδα 24 Φεβρουαρίου-2 Μαρτίου οι ημερήσιες πτήσεις αυξήθηκαν, συγκριτικά με την προηγούμενη εβδομάδα, κατά 4%, σε 19.938, σύμφωνα με το Eurocontrol. Αυτή τη στιγμή, η αεροπορική κίνηση αγγίζει το 74% του 2019.

Στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε τον Φεβρουάριο σε 835 χιλ. άτομα, παραμένοντας μειωμένη κατά 37,1%, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Η κίνηση εσωτερικού υπήρξε μειωμένη κατά 27,5%, ενώ η διεθνής επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 41,9% έναντι του Φεβρουαρίου του 2019.

Συνολικά, το δίμηνο Ιανουάριος-Φεβρουάριος, η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε 1,6 εκατ. άτομα κι ενώ είναι αυξημένη κατά 273% έναντι του 2021, παραμένει χαμηλότερη κατά 40,9% συγκριτικά με τους δύο πρώτους μήνες του 2019.

Πάει πίσω χρονικά η… κανονικότητα των αεροπορικών εταιρειών

Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του οίκου Fitch, φέτος τα περιθώρια κέρδους και το cash flow των αεροπορικών εταιρειών εκτιμάται ότι θα παραμείνουν χαμηλά λόγω των αυξημένων τιμών πετρελαίου.

Ωστόσο, οι αναλυτές δεν αναμένουν να υπάρξει άμεση επίδραση στα μεγέθη των αεροπορικών από την εκτόξευση της τιμής του πετρελαίου, δεδομένης της υψηλής συσσωρευμένης ρευστότητας λόγω της πανδημίας και της ανάκαμψης της επιβατικής κίνησης σε συνέχεια της άρσης των περιοριστικών μέτρων για την πανδημία.

Είναι όμως, σχεδόν βέβαια πως αν οι τιμές των αεροπορικών καυσίμων παραμείνουν για μεγάλο χρονικό διάστημα σε υψηλά επίπεδα, η πλήρης ανάκαμψη και η επιστροφή στην κανονικότητα των αεροπορικών εταιρειών θα καθυστερήσει.

Διαβάστε Ακόμα / Σχετικά Άρθρα

Trending tag icon