+18
°
C
Μεγ.:+18
Ελάχ.:+13
Πεμ
Παρ
Σαβ
Κυρ
Κυ 03.07 2022

Τεράστιες καθυστερήσεις στην παράδοση καινούριων αυτοκινήτων

Ακόμα και 20 μήνες θα πρέπει να περιμένει κάποιος που θέλει τώρα να αγοράσει το νέο του αυτοκίνητο. Που οφείλεται η τόσο μεγάλη αναμονή;

Τεράστιες καθυστερήσεις στην παράδοση καινούριων αυτοκινήτων

Οι μεγάλες καθυστερήσεις στην παραγωγή και, κατά συνέπεια, στις παραδόσεις καινούριων αυτοκινήτων στους αγοραστές είναι ένα τεράστιο πρόβλημα των εργοστασίων που συνεχίζει ακόμη και σήμερα, ως συνέπεια της πανδημίας και της έλλειψης που αυτή προκάλεσε παγκοσμίως σε ημιαγωγούς – τα γνωστά μας microchip.

Παράλληλα, οι πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί μετά τα lockdown. Έτσι, βρισκόμαστε πλέον στο σημείο που η προσφορά αδυνατεί να καλύψει τη ζήτηση, με το χρόνο παράδοσης ενός καινούριου αυτοκινήτου να κυμαίνεται στους 6-8 μήνες. Σε κάποιες περιπτώσεις μάλιστα η αναμονή ξεπερνά το χρόνο και φτάνει ακόμη και τους 18 μήνες από την παραγγελία του αυτοκινήτου!

Και ποιος ευθύνεται για τις τόσο μεγάλες αναμονές;

Σίγουρα όχι τα εργοστάσια. Εξάλλου τα εργοστάσια, δηλαδή οι ίδιες αυτοκινητοβιομηχανίες θέλουν να πουλήσουν το εμπόρευμα τους, τα αυτοκίνητα δηλαδή που κατασκευάζουν. Δεν έχουν και κάποιο όφελος από τις τόσο μεγάλες αναμονές. Απεναντίας οι αυτοκινητοβιομηχανίες έρχονται αντιμέτωπες με μεγάλες ζημιές, ακόμα και θέματα βιωσιμότητας εξαιτίας αυτής της “προβληματικής” κατάστασης.

Και αυτό επειδή παράγουν αυτοκίνητα, τα οποία όμως στη συνέχεια αντί να πάρουν το δρόμο για τον αντιπρόσωπο και τον αγοραστή, αποθηκεύονται και περιμένουν ένα ή μερικά τσιπάκια. Με λίγα λόγια, τα εργοστάσια όχι μόνο δεν εισπράττουν έγκαιρα τα έσοδα από την πώληση των οχημάτων που έχουν ήδη κατασκευάσει, αλλά πρέπει να φροντίσουν και για την ασφαλή τους αποθήκευση μέχρι την ολοκλήρωσή τους και τελική τους παράδοση στον πελάτη.

Που χρειάζονται τα τσιπάκια;

Τα μικροτσίπ είναι απαραίτητα για πολλά σημαντικά ηλεκτρονικά συστήματα με τα οποία εξοπλίζονται τα σύγχρονα αυτοκίνητα, όπως:

  • συστήματα κίνησης (εγκέφαλος, υβριδικά & ηλεκτρικά συστήματα, αυτόματα κιβώτια κλπ),
  • τεχνολογίες ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού (αυτόματο φρενάρισμα, ESP, σύστημα διατήρησης λωρίδας κλπ),
  • υπηρεσίες συνδεσιμότητας (οθόνες με Apple CarPlay και Android Auto, λειτουργία eCall/SOS, εφαρμογές απομακρυσμένου ελέγχου κλπ).

Σημειώστε πως ένα προηγμένο νέο μοντέλο μπορεί να εφοδιάζεται με έως και 150 διαφορετικά τσιπ – και να περιμένει μόνο ένα από αυτά, για να μπορεί να φύγει από το εργοστάσιο.

Το πρόβλημα επιδεινώνεται σε περιπτώσεις ειδικού εξοπλισμού, π.χ. στα αυτόματα κιβώτια ή σε ανέσεις όπως το αυτόματο άνοιγμα – κλείσιμο του πορτμπαγκάζ. Οι λεγόμενες… custom παραγγελιές κοστίζουν, πέρα από παραπάνω χρήμα ασφαλώς, τώρα πλέον και πολύ περισσότερο χρόνο αναμονής. Και αυτό είναι κακό για κάποιον πελάτη που εκτός από τις μεταφορικές του ανάγκες επιζητά να καλύψει και το… γούστο του.

Γιατί δεν τηρούνται οι χρόνοι παράδοσης;

Δυστυχώς, δύο χρόνια μετά, η λειτουργία στις γραμμές παραγωγής δεν έχουν εξομαλυνθεί ακόμη. Μην ξεχνάτε πως ακόμη και σήμερα έχουμε κρούσματα κορονοϊού παγκοσμίως, τα οποία επηρεάζουν όλους τους τομείς της παραγωγικής διαδικασίας.

Αυτό έχει ως συνέπεια για ένα αυτοκίνητο που ήταν προγραμματισμένο να βγει από τη γραμμή παραγωγής και να παραδοθεί στον πελάτη π.χ. σε 6 μήνες, τελικά ο χρόνος παράδοσης να φτάσει στους 8 ή και στους 10 μήνες.

Οι ελληνικές αντιπροσωπίες όμως μπορούν να κάνουν κάτι;

Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι μάλλον… ότι κάνουν ότι μπορούν. Πάντως η αλήθεια είναι πως ακόμα και μέσα σε αυτή την “προβληματική” κατάσταση ακόμα και τώρα υπάρχουν κάποια μοντέλα που έχουν μικρότερο χρόνο παράδοσης, είτε επειδή έχει εξομαλυνθεί η διαδικασία παραγωγής τους, είτε επειδή η ελληνική αντιπροσωπεία κατάφερε να εξασφαλίσει μεγαλύτερο στοκ από το εργοστάσιο.

Έτσι, βλέπουμε περιπτώσεις που κάποια μοντέλα είναι ετοιμοπαράδοτα όπως το Hyundai i30, ή που ο χρόνος παράδοσης είναι περίπου 3 μήνες, όπως στην περίπτωση του ολοκαίνουριου DS 4, αλλά και στις Alfa Romeo όπου η αντιπροσωπεία δεσμεύεται για παράδοση των Giulia και Stelvio σε έως 100 ημέρες.

Υπάρχει τρόπος να παραλάβω νωρίτερα;

Παλιότερα κάποιος ακόμα και για αυτή την περίπτωση θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει κάποιον γνωστό του στην αντιπροσωπία ως… “βύσμα” και να πάρει νωρίτερα το αυτοκίνητο που είχε παραγγείλει κάποιος άλλος. Τώρα πλέον τέτοια “κόλπα” είναι αδύνατον να γίνουν διότι παραγγελίες μπαίνουν στο online σύστημα κάθε εταιρίας και σε πολλές περιπτώσεις ο αγοραστής μπορεί να παρακολουθεί την πορεία του αυτοκινήτου, από τη διαδικασία παραγωγής μέχρι και την τελική παράδοση. Οπότε όλοι με την σειρά τους λοιπόν.

Και τώρα πάμε στην ερώτηση του εκατομμυρίου… αξίζει να παραγγείλω τώρα ή να περιμένω;

Το σίγουρο είναι πως σε κάθε περίπτωση συμφέρει τώρα η αγορά καινούριου αυτοκινήτου όσο μεγάλος κι αν είναι ο χρόνος παράδοσης. Όπως όλα δείχνουν, δυστυχώς το πρόβλημα θα συνεχιστεί ολόκληρο το 2022 – και βλέπουμε.

Με την προσφορά να μην μπορεί να καλύψει τη ζήτηση, ένα είναι σίγουρο: οι τιμές των νέων αυτοκινήτων θα αυξάνονται και οι προσφορές θα είναι εξαιρετικά σπάνιες. Αν παρατηρήσει άλλωστε κάποιος τις τιμές ενός νέου μοντέλου που λανσάρεται στην αγορά, είναι ακριβότερο κατά μέσο όρο 10% με 12% συγκριτικά με το προηγούμενο!

Οπότε παρά το ότι ο χρόνος παράδοσης είναι αποτρεπτικός παράγοντας τώρα, η καλύτερη επιλογή για όποιον έχει αποφασίσει να αλλάξει το παλιό του αυτοκίνητο, είναι να παραγγείλει τώρα και να περιμένει όσο χρειαστεί, γιατί στο μέλλον δεν θα αυξηθούν μόνο οι τιμές, αλλά και η ζήτηση.

Θεωρητικά πάντα έχουμε βγει από μια δεκαετή κρίση άρα σίγουρα κάποια στιγμή θα χρειαστεί να αντικαταστήσουμε το παλιό μας αυτοκίνητο που καίει πολύ και που πολύ πιθανόν έχει αρχίσει να μας βγάζει σοβαρά μηχανικά προβλήματα…

Όπως και να χει… καλή υπομονή!!!

Διαβάστε Ακόμα / Σχετικά Άρθρα

Trending tag icon